هزینه های زندگی در یونان

هلدینگ اینوید

مشاوره رایگان اخذ اقامت 

021-86087151
021-86087156

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

برخی از مقالات مرتبط

به فکر مهاجرت به یونان هستید؟

در ادامه هر آنچه شما نیاز دارید درباره هزینه‌های زندگی در یونان بدونید را به شما می گوییم.

هزاران گردشگر برای لذت بردن از زیبایی‌های این کشور هر ساله به یونان سفر می‌کنند. یونان نه تنها برای گردشگری بلکه برای زندگی کردن نیز جذاب است. برخی از کارشناسان مهاجرت، یونان را یکی از جذاب ترین کشورها برای مهاجرت در اتحادیه اروپا می‌نامند. در ادامه مطلب برخی از مزایای زندگی در یونان را توضیح خواهیم داد.

مشاوره رایگان خرید ملک و اقامت

فرم تماس با ما افقی

یکی از دلایل اصلی برای مهاجرت به یونان، هزینه‌های زندگی در این کشور است. در این کشور هزینه های اقامت، بهداشت، درمان و مواد غذایی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی جزء کمترین‌ها است. در عین حال این کشور استانداردهای زندگی را با کیفیت بالایی ارائه می‌دهد. یونان کشوری ایده‌آل برای گردشگری، زندگی و حتی بازنشستگی ایجاد کرده است.

به طور متوسط تنها ۳٫۸٪ از درآمد ماهانه یک فرد ساکن در یونان صرف خرید می‌شود و نکته جالب این است که هزینه تفریحات برای گردشگران به نسبت کشورهای دیگر اروپا پایین تر است و به اندازه ۶٫۷٪  از درآمد ماهانه صرف اوقات فراغت و فعالیت‌های ورزشی می‌شود.

 

هزینه مسکن در یونان

خب با محل اقامت شروع میکنیم, که به راحتی می‌تواند بزرگترین هزینه را به خود اختصاص دهد.

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که کجا ساکن بشوید؟ اگر بخواهید در یک شهر بزرگ زندگی کنید، احتمالا آتن (پایتخت یونان) یا تسالونیکی بهترین گزینه ‌های شما خواهند بود. اما اگر به فکر یک زندگی آرام با اعضای خانواده خود هستید، شهرهای کوچک و یا جزایر بسیاری در یونان وجود دارد که می‌توانید بر اساس سلیقه خودتان شهر یا منطقه دلخواه‌تان را برای زندگی انتخاب کنید!

به عنوان مثال هزینه اجاره یک آپارتمان 1 خوابه در آتن حدود ۶۵۰ یورو در ماه است. (هزینه مسکن در جزایر یونان تقریبا مشابه آتن است)

هزینه اجاره یک آپارتمان 1 خوابه با آشپزخانه و حمام به روز شده در خارج از مرکز شهر سانتورینی (اما نه خیلی دور) حدود ۶۳۰ یورو است.

اگر می‌خواهید زندگی را در یک شهر کوچک تجربه کنید، باید ماهانه حدود 350 یورو تا 600 یورو برای محل سکونت هزینه میکنید.

به طور کلی، ماهانه برای یک آپارتمان یک خوابه، حداقل حدود 400 الی 550 یورو  و آپارتمان دو خوابه  حدقل 600 الی 850 یورو پرداخت خواهید کرد.

با ذکر این نکته که یک آپارتمان با مبلمان یا لوازم ارزان تر را نیز می‌توان با هزینه کمتر پیدا کرد.

آپارتمان‌ها و خانه‌های بزرگتر یا نوساز که مناسب خانواده‌های پرجمعیت هستند حدود 1000 تا 1500 یورو در ماه هزینه دارند.

اگر شما مجرد هستید، می‌توانید یک اتاق یک نفره (garsoniera) در برخی مناطق پیدا کنید که در حدود 250 الی 300 یورو هزینه دارد، اما باید با دقت فکر کنید، برخی از محله‌ها در آتن بسته به سلیقه شما ممکن است مطلوبیت کمتری برای زندگی داشته باشند.

به طور کلی قیمت اجاره بها در آتن به عوامل متعددی اعم از موارد زیر بستگی خواهد داشت:

  • منطقه
  • اندازه، طبقه و سن آپارتمان
  • فضای پارکینگ خصوصی
  • گرمایش مستقل
  • پنجره های دو جداره و درب امنیتی
  • هر گونه بازسازی جدید

 

اجاره ماهانه

هزینه

آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر 504.20 €
آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز شهر 474.22 €
آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر 906.67 €
آپارتمان (3 خوابه) خارج از مرکز 867.97 €

 

هزینه‌های بهداشت و سلامتی

خدمات پزشکی عمومی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و افراد با مشاغل و ملیت‌های مختلف می‌توانند مراقبت‌های پزشکی فوری را به صورت رایگان دریافت کنند.

بیمه خصوصی برای همه در دسترس است، بیمه خصوصی امکانات و تجهیزات بهتر و پزشکان انگلیسی زبان را نیز فراهم می‌کند .

هزینه بهداشت و درمان در یونان دو برابر ارزان تر از ایالات متحده آمریکا یا بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا است و در صورتی که شما بیمه نداشته باشید قیمت استاندارد برای معاینه کامل پزشکی (check up) 45 یورو است.

 

هزینه‌های مالیاتی در یونان

در یونان میزان مالیات‌ها متفاوت است و افراد با درآمد بالاتر باید نرخ مالیات بالاتری را بپردازند.

مقیاس مالیات بر درآمد برای مهاجران (سالانه):

  • درآمد تا 10.000 یورو                    9 درصد
  • درآمد 10.000  تا 20.000 یورو        22 درصد
  • درآمد 20.000 تا30.000 یورو          28 درصد
  • درآمد 30.000 تا 40.000 یورو         36 درصد
  • درآمد بالای 40.000 یورو               44 درصد

 

هزینه‌های خوراک و پوشاک در یونان

اگر شما به بیرون غذا خوردن عادت دارید، هزینه آن برای شما بطور میانگین حدود 32 یورو خواهد بود و هزینه وعده‌ غذایی در کافه به طور متوسط 13 یورو می‌شود.(هزینه صبحانه ارزان تر از ناهار یا شام است)

خبر خوب برای افرادی که از آشپزی لذت می‌برند این است که قیمت مواد غذایی نسبتا ارزان است و برای کسانی که خوردن غذای سالم را ترجیح می‌دهند، بسیاری از محصولات پرورش یافته محلی وجود دارد. قیمت‌های برخی از مواد غذایی در یونان:

 

هزینه مارکت هزینه
شیر (معمولی) (1 لیتر) 1.70 €
نان سفید تازه (500 گرم) 1.19 €
برنج (سفید) (1 کیلوگرم) 2.39 €
تخم مرغ (معمولی) (12) 4.03 €
پنیر محلی (1 کیلوگرم) 11.91 €
فیله مرغ (1 کیلوگرم) 8.90 €
گوشت گوساله (1 کیلوگرم) 11.91 €
سیب (1 کیلوگرم) 1.77 €
موز (1 کیلوگرم) 1.81 €
پرتقال (1 کیلوگرم) 1.12 €
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم) 1.86 €
سیب زمینی (1 کیلوگرم) 1.09 €
پیاز (1 کیلوگرم) 0.95 €
کاهو (1) 0.79 €
آب (بطری 1.5 لیتری) 0.79 €
بطری شراب (معمولی) 7.90 €
آبجو داخلی(بطری 0.5 لیتری) 1.49 €
آبجو وارداتی (بطری 0.33 لیتری) 2.32 €
سیگار 20 بسته (مارلبورو) 4.80 €

 

هزینه های حمل و نقل در یونان

سفر در سراسر شهرها به دلیل سیستم حمل و نقل توسعه یافته یونان هزینه‌های معقولی دارد. حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس‌های شهری و مترو در آتن است.

مهاجران می‌توانند اتومبیل خود را برانند اما فقط در صورتی که دارای بیمه معتبر اتومبیل باشند.

خرید یک خودروی جدید در یونان مقرون به صرفه است. به عنوان مثال خرید یک تویوتا کرولا جدید حدود ۱۹ هزار یورو هزینه خواهد داشت.

 

حمل و نقل هزینه
بلیط یک طرفه (حمل و نقل عمومی) 1.20 €
تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه نرمال) 0.80 €
تاکسی 1 ساعت انتظار (تعرفه نرمال) 15.00 €
بنزین (1 لیتر) 1.93 €

 

هزینه‌های تحصیل در یونان

اکثر دانش آموزان در یونان به مدارس دولتی رایگان می روند. توجه داشته باشید دروس آموزشی مدارس دولتی کاملا به زبان یونان تدریس می شود. والدین فقط برای لباس مدرسه فرزندشان و گاهی برای آموزش های اضافی باید هزینه کنند.

اما مدارس خصوصی و بین المللی رایگان نیستند. این نوع مدارس به زبان انگلیسی و دیگر زبان‌های خارجی آموزش می دهند.

مدارس بین المللی و مدارس خصوصی در هر سال حدود 7 تا 15 هزار یورو هزینه دارند. (هزینه ها بسته به مدرسه و درجه کیفیت متفاوت است)

تحصیلات دانشگاهی برای شهروندان یونانی و همچنین دیگر شهروندان اتحادیه اروپا رایگان است. دانش آموزان خارجی باید 1500 یورو در سال پرداخت کنند و این مبلغ ناچیز است، به خصوص در مقایسه با ایالات متحده آمریکا، که در آن دانش آموزان 35،000 یورو در سال پرداخت می‌کنند.

 

هزینه‌های تفریحی در یونان

یونان میراث فرهنگی عظیمی دارد. هزاران موزه، گالری و سینما در این کشور زیبا وجود دارد که شما می‌توانید هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید. در یونان سرگرمی و تفریح به طور متوسط روزانه ۲۰ یورو برای هر نفر هزینه دارد. این شامل بلیط موزه‌ها، سینماها و دیگر هزینه‌های گشت و گذار است. قایق سواری، شنا، پاراگلایدر، غواصی و موج سواری برای گذراندن یک روز در ساحل عالی هستند.

خبر خوب برای افرادی که از حضور در باشگاه‌های تناسب اندام لذت می برند این است که هزینه ماهانه متوسط یک سالن ورزشی یا عضویت در باشگاه تناسب اندام ۳۵ یورو است. اگر طرفدار تنیس هستید، می‌توانید زمینی اجاره کنید و با دوستانتان تفریح کنید، هزینه اجاره یک زمین تنیس حدود ۲۰ یورو در ساعت است.

 

متوسط حقوق و بیمه در یونان

کسانی که در یونان کار می کنند حدود ۲۵۰۰ یورو در ماه درآمد دارند. حقوق بسته به منطقه، حرفه، تحصیلات یک کارمند از 820 یورو تا ۱۰۹۰۰ یورو متغییر است. بیشترین درآمد در یونان در حوزه‌های قانون، IT و بازاریابی است در حالی که کمترین درآمد در گردشگری، کشاورزی و فرهنگ است.

حداقل دستمزد در یونان در حدود ۷۸۲٫۹ دلار برای هر نفر در ماه ثابت است.

متوسط حقوق ماهانه پس از مالیات ۸۷۶٫۶۸ دلار برای هر کارمند است.

بسیاری از مشاغل به صورت ساعتی دستمزد را پرداخت می‌کنند، بنابراین حقوق و دستمزد در واقع به نوع کاری دارد که شما انجام می‌دهید و ساعاتی که کار می‌کنید بستگی دارد.

شهروندان یونان برای دریافت حقوق بازنشستگی باید 15 سال حق بیمه پرداخت کنند.(سن رسمی بازنشستگی 65 سال است)

 

نمونه بودجه ماهانه لازم

  • هزینه‌های خدمات رفاهی ماهانه یونان در مقایسه با بقیه کشورهای اروپایی زیاد به نظر نمی‌رسد.
  • هزینه آب، برق، مدیریت زباله، خنک کننده، و گرمایش در یونان به طور متوسط ۱۶۳٫۶۶ دلار در ماه است.
  • تعرفه یک دقیقه تماس با تلفن همراه محلی ۰٫۳۹ دلار است و هزینه اینترنت پرسرعت ۳۳٫۱۳ دلار در ماه است.

 

یونان برای یک مهاجر، کشور مناسبی برای زندگی است زیرا هزینه‌های زندگی حدود ۳۰٪ کمتر از سایر کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا است.

قیمت‌ها نسبت بستگی به منطقه‌ای دارد که شما در آن زندگی می کنید. به عنوان مثال، زندگی در جزایر این کشور از نظر هزینه‌ آپارتمان‌ها، سوخت و محصولات مقرون به صرفه تر است.

خرید ملک در یونان امروزه یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت است زیرا قیمت‌ها به دلیل بحران اقتصادی دستخوش تغییرات شده اند و قیمت ملک در یونان رو به رشد است. خرید ملک در این کشور معامله خوبی برای افرادی است که می‌خواهند پول سرمایه گذاری کنند.

نکته مورد توجه در تمامی موارد گفته شده این است که هزینه زندگی در یونان به ترجیحات شخصی شما در غذا خوردن، لباس پوشیدن و… بستگی خواهد داشت.

قدیمی ترین مرکز ارائه دهنده خدمات مشاوره حقوقی در ایران

** جهت دریافت مشاوره رایگان حضوری و تلفنی با کارشناسان ما با شماره های 02186087156 – 02186087151 در ساعات اداری و با شماره 09035954307 در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل تماس حاصل فرمائید **

مشاوره 24 ساعته

مشاوره 24 ساعته