اقامت تمکن مالی پرتغال

اقامت تمکن مالی پرتغال

مشاوره رایگان اخذ اقامت 

021-86087151
021-86087156

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

برخی از مقالات مرتبط

کشور پرتغال واقع در غربی ترین قسمت اروپا و در کنار اقیانوس اطلس است. دلایل مختلفی در انتخاب پرتغال بعنوان بهترین کشور برای زندگی در سراسر اروپا وجود دارد، مانند قدمت تاریخی، غذاهای سنتی، ایمنی و یا احتمالا به این دلیل که بالاترین رتبه در آمار بهداشت جهانی را به خود اختصاص داده است.  پرتغال با بیش از دویست روز آفتابی در سال و میانگین حداکثر دما 20 درجه دارای آب و هوایی خارق العاده و ایده آل برای لذت بردن از زمستان، بهار، تابستان و پاییز است. لازم بذکر است که سرویس بهداشت ملی پرتغال شبکه ای از بیش از 1500 بیمارستان دولتی و مراکز بهداشتی و 120000 متخصص بهداشت است که در سراسر این کشور پراکنده است.

 

شرایط اقامت تمکن مالی پرتغال

براساس ماده‌ 58 قانون شماره‌ 2007/23 پرتغال مصوب 5 نوامبر 2007، کشور پرتغال امکان صدور ویزای D7  یا اقامت از طریق تمکن مالی در پرتغال را برای بازنشستگان، شهروندان بین المللی یا دیگر مهاجران که مایل به گذراندن دوران بازنشستگی خود در کشور پرتغال هستند تنها با اثبات توانایی مالی بدون نیاز به سرمایه گذاری فراهم کرده است.

بدون در نظر گرفتن هیچگونه تعصب برمقررات خاص و سایر حقوق مندرج در قانون پرتغال و یا هر کنوانسیون بین المللی که پرتغال عضو آن است، شخص دارای اجازه اقامت در پرتغال، بدون نیاز به هیچگونه مجوز خاص، از حق استفاده از خدمات بهداشت و بهره مندی از آموزش ملی در پرتغال، اجازه هرگونه فعالیت کاری به عنوان یک حرفه مستقل در پرتغال و استفاده از قوانین و سیستم حقوقی پرتغال بهره مند خواهد شد.

شرط کلیدی برای دریافت مجوز اقامت تمکن مالی پرتغال یا ویزای D7 داشتن یک یا چند منبع درآمد ثابت می باشد که میزان تمکن مالی متقاضی را اثبات نماید. مقامات پرتغالی در درجه اول توانایی مالی متقاضی برای حفظ و گذران زندگی در پرتغال،  بدون نیاز به کار کردن و دریافت حقوق را در نظر می گیرند این یعنی اینکه حقوق کارمندی مورد تائید نمی باشد و متقاضی این درآمد را می بایست از طریق درآمدهای ثابت مانند سود سپرده بانکی، حقوق بازنشستگی، سود سهام شرکت (به شرطی که جز اعضای هیئت مدیره نباشد و صرفا سهامدار شرکت مذکور باشد) و همچنین درآمد حاصل از اجاره بهای املاک اثبات نماید. حداقل قانون درآمد در سال 2022 به شرح زیر می باشد:

حداقل درآمد مورد نیاز (2022) در یک ماه در یک سال
فرد مجرد 635

یورو

7620

یورو

زوج متاهل 1271 یورو 15252 یورو
فرزند تحت تکفل  318 یورو  3816 یورو
هر شخص وابسته بزرگسالان 191

یورو

2292

یورو

با توجه به جدول حداقل درآمد مورد نیاز درسال 2023 لازم است برای اخذ ویزای اولیه و همچنین تائید دولت مبنی بر واجد شرایط بودن متقاضی میزان تمکن مالی به صورت زیر ارائه گردد:

  1. اثبات حداقل 30000 یورو در حساب بانکی متقاضی در ایران
  2. انتقال وجه به حساب بانکی در پرتغال به ازای متقاضی 9000 یورو، همسر 4000 و هر کدام از فرزندان 3000 یورو

مراحل درخواست ویزای D7 پرتغال

  1. مشاوره و بررسی شرایط متقاضی
  2. تهیه و ترجمه مدارک مورد نیاز
  3. مراجعه به سفارت پرتغال: فرد متقاضی می بایست به سفارت کشور پرتغال در محل سکونت خود مراجعه کرده تا برای اقامت تمکن مالی پرتغال درخواست دهد. در ابتدا میبایست صلاحیت واجد شرایط بودن متقاضی برای دریافت مجوز اقامت تمکن مالی پرتغال توسط سفارت یا کنسولگری محل زندگی او تائید شود. افسر ویزا در سفارت پرتغال اولین مرجع تصمیم‌گیری در خصوص نتیجه‌ درخواست ویزای D7 پرتغال می باشد. البته آفیسر پرونده پیش از اعلام نظر در خصوص پرونده موظف است از سازمان مهاجرت پرتغال استعلام بگیرد. جواب استعلام معمولا ظرف مدت حدودا 20 روز انجام شده و نتیجه‌ استعلام به سفارت پرتغال اعلام می شود. پس از تائید سفارت روند پروسه آغاز می شود.
  4. دریافت ویزای شنگن: ویزای شنگن صادره به شما اجازه چهار ماه اقامت و حداکثر دو ورود به پرتغال را می دهد که طی این چهار ماه، شما نیاز به ورود به کشور پرتغال و درخواست اجازه اقامت از این کشور دارید.
  5. تنظیم وکالتنامه: یک وکالتنامه (POA) با یک وکیل رسمی در سفارت پرتغال جهت انجام امور اداری قبل از ورود شما به پرتغال تنظیم می گردد. این امر برای تسهیل و سرعت بخشی به فرایندهای قانونی صورت می پذیرد.
  6. سفر به پرتغال: دریافت شماره شناسایی مالیاتی (NIF)، اولین چیزی که قبل از هر کاری ملزم به انجام آن هستید گرفتن شناسه مالیاتی در پرتغال است. این شماره، شناسه مالیات قانونی شما می باشد و به شما این امکان را می دهد که تمامی اقدامات مالی و حقوقی خود را در پرتغال انجام دهید. البته شما می توانید با تنظیم وکالتنامه در پرتغال از طریق وکیل و بدون حضور در پرتغال شناسه مالیاتی خود را بگیرید.
  7. افتتاح حساب بانکی در پرتغال به نام متقاضی و واریز وجه.
  8. ارائه یک آدرس قانونی برای اثبات محل سکونت شما در پرتغال، این آدرس را یا از طریق اجاره نامه و یا سند ملکی که در پرتغال دارید احراز می نمایید.
  9. ارائه بیمه نامه معتبر که از یکی از شرکت های بیمه در پرتغال.
  10. تکمیل فرم های مجوز اقامت تمکن مالی پرتغال توسط وکیل.
  11. حضور در سازمان SEF  جهت مصاحبه و احراز هویت.
  12. دریافت کارت اقامت موقت پرتغال (به طور معمول با اعتبار 1 تا 2 سال صادر می شود)

اقامت پرتغال در ابتدا به ‌صورت کارت موقت یک ساله و پس از آن برای دو دوره‌ 2 ساله دیگر تمدید خواهد شد. درخواست اقامت دائم پرتغال پس از 5 سال اقامت متقاضی امکان پذیر است و متقاضی می تواند در صورت دارا بودن شرایط در سال ششم درخواست شهروندی و پاسپورت نماید.

مدارک مورد نیاز

  1. پاسپورت
  2. شناسنامه و کارت ملی
  3. گواهی عدم سو پیشینه
  4. دو عدد عکس مناسب گذرنامه
  5. بیمه مسافرتی با پوشش تمامی هزینه های پزشکی از جمله کمک های فوری پزشکی
  6. بررسی گواهی عدم سو پیشینه شخص توسط SEF
  7. گواهی عدم سو پیشینه
  8. ارائه یک آدرس قانونی برای محل اقامت خود در کشور پرتغال(اجاره نامه یا سند ملک در پرتغال)
  9. ارائه بیمه درمانی
  10. مدارکی دال بر اثبات توانایی مالی
  11. درآمد و یا حقوق بازنشستگی 12 ماه گذشته
  12. گردش شش ماهه حساب بانکی متقاضی
  13. تکمیل فرم درخواست سازمان SEF

مقایسه اقامت تمکن مالی و گلدن ویزای پرتغال

برای کسانی که به دنبال مهاجرت به اروپا هستند و قصد زندگی بیش از 6 ماه را دارند، اقامت تمکن مالی پرتغال در مقایسه با گلدن ویزای پرتغال گزینه بهتری خواهد بود و همچنین به طور قابل توجهی آسانتر و مقرون به صرفه تر از اقامت تمکن مالی اسپانیا است.

اقامت تمکن مالی پرتغال در واقع مجوز اقامتی هست که بدون سرمایه گذاری اخذ می نمایید با در نظر گرفتن این نکته که شما ملزم به داشتن یک آدرس قانونی در پرتغال هستید که با اجاره کردن یک ساله یک ملک مطابق با استانداردهای دولت و یا خرید یک خانه در پرتغال امکانپذیر است و بر خلاف برنامه گلدن ویزا هیچ حداقلی برای میزان سرمایه گذاری شما وجود ندارد و می توانید ملکی را با هر قیمتی که می خواهید خریداری کنید.

با داشتن اقامت تمکن مالی پرتغال شما باید حداقل 6 ماه در سال را در پرتغال زندگی کنید در حالیکه حداقل زمان مورد نیاز برای اقامت با داشتن گلدن ویزا حدود 7 روز در سال است.

ملاحظات گلدن ویزا ویزای D7
حداقل سرمایه گذاری 350000 یورو  0 یورو
مدت زمان پروسه دریافت اقامت 6 الی 8 ماه 8 الی 10ماه
واجد شرایط بودن خانواده بله بله
حق اقامت دائم و شهروندی بله بله
شرط حضور در پرتغال در هر سال 1 هفته در سال 6 ماه در سال
نیاز به آزمون زبان پرتغالی خیر خیر
واجد شرایط بودن برنامه اقامت (NHR) بله بله
نیاز به اثبات درآمد ثابت ندارد دارد

معافیت مالیاتی در پرتغال

NHR یک برنامه حمایت مالیاتی است به این معنی که در موارد خاصی شما مجبور به پرداخت مالیات نیستید و یا تنها مبلغ خیلی کمی برای مالیات پرداخت می کنید. این امکان وجود دارد که شما برای NHR (اقامت غیر عادی) و ویزای D7  پرتغال درخواست دهید و اغلب از مزایای مالیاتی این دو روش بهره مند خواهید شد.

با اینکه طرح NHR کاملا متنوع است، اما دو گروه افراد شامل بازنشستگان و همچنین کسانی که در کشورهای خارج از پرتغال کسب درآمد می کنند به طور معمول بیشتر به این طرح علاقه مند هستند. از سال 2020 بازنشستگان با طرح مالیاتی NHR، هم اکنون مالیات با نرخ 10% پرداخت می کنند.

افرادی که در خارج از پرتغال کسب درآمد می کنند با توجه به نوع درآمد آنها و چگونگی درآمدزایی می توانند واجد شرایط معافیت مالیاتی در پرتغال شوند. NHR که برای بهبود رقابت پذیری بین المللی پرتغال ایجاد شده است. این سیستم افراد غیر مقیمی را هدف قرار می دهد که احتمال می رود اقامت دائم یا موقتی در پرتغال را انتخاب کنند.

تیم حقوقی ما تمام مشاوره کامل در مورد وضعیت مالیاتی NHR در سال 2023 را به شما  ارائه خواهد داد.

 

سوالات متداول

چگونه می توانم در پرتغال اجازه اقامت موقت بگيرم؟

اقامت در پرتغال ابتدا با ورود به این کشور از طریق ویزای 120 روزه امکان پذیر است. پس از انجام امور اداری از جمله، اخذ شماره مالیاتی، افتتاح حساب بانکی، گزارش ترخیص پلیس یا  اف بی آی و اثبات توانایی مالی می توانید برای درخواست اقامت موقت یک ساله اقدام کنید.

اخذ اقامت دائم در پرتغال چه مدت طول می کشد؟

پنج سال، اجازه اقامت موقت در ابتدا به مدت یک سال و  سپس برای دو دوره متوالی دو ساله صادر می شود. پس از پنج سال اقامت در پرتغال، شما واجد شرایط درخواست اجازه اقامت دائم پرتغال خواهید بود.

SEF در پرتغال  چیست؟

سازمان مهاجرت پرتغال یا SEF، یک سرویس امنیتی در داخل وزارت امور داخلی (MAI) است که در زمینه سیاست امنیت داخلی، مسئول چک کردن افراد در مرزها، نظارت بر ورود افراد خارجی در داخل خاک ملی، جلوگیری و مبارزه با جرایم سازمان یافته شامل مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان، تصمیم گیری در مورد درخواست پناهندگی، صدور گذرنامه و مدارک شناسایی به اتباع خارجی به منظور حفظ امنیت داخلی، حقوق و آزادی های فردی در چارچوب جهانی پدیده مهاجرت است. SEF مسئول ترویج، هماهنگی و اجرای اقدامات مربوط به این فعالیت ها و جنبش های مهاجران است. در سطح بین المللی، مسئول اطمینان از برقراری الزامات دولت به نمایندگی دولت پرتغال در کارگروه های اتحادیه اروپا و همچنین در سازمان های بین المللی یا رویدادهای مربوط به حوزه تخصص آن است.

آیا خدمات بهداشتی و درمانی در پرتغال رایگان است؟

خیر، خدمات بهداشت و درمان دولتی در پرتغال به طور کامل رایگان نیست. هزینه های بهداشت و درمان توسط دولت تامین می شود و بیمار بخشی از هزینه های معمول را پرداخت می کند.

آیا امکان خرید شهروندی پرتغال وجود دارد؟

خرید تابعیت پرتغال امکان پذیر نیست، ولی می توانید از طریق سرمایه گذاری در پرتغال اقامت پرتغال را به دست آورده و متعاقباً پس از 5 سال اقامت در این کشور درخواست شهروندی کنید.

آیا مالیات پرتغال برای مهاجران رایگان است؟

از زمان بحران مالی، پرتغال به مهاجران اجازه داده است در صورتی که واجد شرایط وضعیت (NHR) باشند و حداقل شش ماه در سال در این کشور زندگی کنند، به مدت 10 سال از پرداخت مالیات پرتغال بر درآمد خارجی خود معاف باشند. این بدان معنی است که هیچ مالیاتی بر حقوق بازنشستگی، سود سهام، درآمد اجاره و درآمد اشتغال آنها در نظر گرفته نمی شود.

کدام کشور بیشترین بازدید را از پرتغال دارد؟

در سال 2018 پرتغال توسط 12.8 میلیون بازدیدکننده خارجی مورد بازدید قرار گرفت. بازدیدکنندگان بریتانیا و اسپانیا دو منبع بزرگ گردشگری پرتغال به ترتیب با 1.83میلیون و 1.75میلیون بازدیدکننده بوده اند. فرانسه و آلمان نیز هر کدام با 1.3 میلیون بازدید کننده جزو منابع مهم گردشگری این کشور بودند.

آیا در پرتغال به زبان انگلیسی صحبت می کنند؟

در واقع احتمال پیدا کردن افراد انگلیسی زبان در پرتغال به نسبت اسپانیا یا فرانسه بیشتر است. در مناطق توریستی اصلی شما تقریبا همیشه کسی را پیدا خواهید کرد که بتواند به زبان های اصلی اروپایی صحبت کند. تقریباً 32% مردم پرتغال می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند و زبان انگلیسی را بفهمند، در حالی که 24% آنها می توانند به زبان فرانسوی صحبت و آن را درک کنند.

زیباترین بخش پرتغال کجاست؟

  • پرتغال به طرزی شگفت انگیز کشوری متنوع است.
  • ليسبون، پايتخت پرتغال.
  • آلگاروه، سواحل زیبای پرتغال.
  • سینترا، شهر افسانه ای.
  • پورتو و شراب آن.
  • کویمبرا، دانشگاه پرتغال.
  • فانچل، ماديرا…
  • آوورا، زیبا.

هلدینگ بین المللی اینوید

قدیمی ترین مرکز ارائه دهنده خدمات مشاوره حقوقی در ایران

**جهت دریافت مشاوره حضوری و تلفنی با کارشناسان ما با شماره  86087156 – 86087151 ازساعت 9 الی 17 در تماس باشید**

قدیمی ترین مرکز ارائه دهنده خدمات مشاوره حقوقی در ایران

** جهت دریافت مشاوره رایگان حضوری و تلفنی با کارشناسان ما با شماره های 02186087156 – 02186087151 در ساعات اداری و با شماره 09035954307 در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل تماس حاصل فرمائید **

مشاوره 24 ساعته

مشاوره 24 ساعته